startsiden
bakgrunn
teknologi
bransje
samfunn
leseplater
ebøker
fremtiden
glossar
myteknuser
pekere
eboklisten
kommentér
ta kontakt
|
Hvorfor kommer eboka?
Den trykte boka - papirboka eller pboka - har eksistert i 550 år
i Europa, og i ytterligere 500 år i Kina. Bare i Norge produseres
mer enn 4000 bøker hvert år, og de regnes som så viktige
for samfunnsutviklingen at de har solide støtteordninger i ryggen.
Derfor virker det utenkelig at boka slik den nå er kan forsvinne
en dag.
Og helt borte blir nok papirboka ikke. Systemer
for "print-on-demand", som gjør det mulig å trykke
en og en bok på bestilling, vil sørge for det. Men i årene
som kommer vil stadig flere tekster publiseres direkte til ebøker.
Hvorfor jeg er så skråsikker på det, kan du lese om
i det følgende.
Teknologi
Vi lever i et teknologidrevet samfunn. Dersom dette ikke endrer seg vesentlig,
vil eboka komme som følge av den viktigste teknologiske endringen
i vår tid: all ny informasjon er i ferd med å digitaliseres.
Musikkbransjen var først ute med CD-platene, nå følger
video, radio, TV og kinofilm etter i rask rekkefølge. Digitalisering
gir så mange fordeler og så store innsparinger at ingen bransje
i lengden kan la være å digitalisere.
Samtidig har Internett gjort det mulig å distribuere
informasjon uhyre effektivt og rimelig. Etekster egner seg særlig
godt for Internett fordi de er små i forhold til informasjonsinnholdet.
Derfor vil etekster lett kunne formidles over et mobilt Internett, som
vil blir en selvskreven del av våre liv om få år. På
sikt vil alle bruksgjenstander som har behov for det, knyttes sammen og
kobles opp mot internett. Hver og en av oss blir kjernen i vårt
eget lille nettverk, og formidling av digital informasjon blir en naturlig
del av nettverkets oppgaver.
Internetthandel er drivkraften i den raskt voksende nettverksøkonomien.
Fremdeles er det først og fremst konkrete produkter som selges
over Internett (inklusive papirbøker), men direktesalg av informasjon
av alle slag vil på sikt bli et hovedprodukt.
Samtidig pågår det stadig forskning
for å utvikle en erstatning for papir. Næringslivet, som har
fått sanne at datamaskiner i sin nåværende form ikke
har skapt det lovede papirløse samfunnet, er en svært viktig
pådriver. Med "digitalt papir" og lette ebøker
kan informasjonsflyten i store bedrifter gjøres langt enklere,
samtidig som kostnadene til papir reduseres. Det er også derfor
vi nå får et standardformat (Open eBook) for etekster.
Forfattere og forlag er allerede kommet langt i digitalisering.
De fleste manuskripter skrives på datamaskiner og leveres på
diskett eller sendes som e-post. Trykkeriene er datastyrte, og trykker
gjerne digitale filer fra forlagene direkte. Men sluttproduktet er analogt.
Og det er overføringen fra digital til analog form (kall det gjerne
"analogiseringen") som medfører brorparten av kostnadene
ved en bok. Det handler om utgifter til papir og trykking, men også
om tranport, distribusjon, salg i bokhandel og markedsføring.
Bransje
Bokbransjen er svært utsatt for økonomiske svingninger.
Man skal ikke ha vært forfatter lenge før man får høre
hvor ulønnsomt det er å produsere bøker. Fordi politikerne
(med rette) anser litteratur for å være vårt fremste
bolverk i forsvar av norsk språk og skriftkultur mottar bokbransjen
omfattende støtte som gjør det mulig å opprettholde
vårt høye antall utgivelser.
Men det har også ført til at bokbransjen er blitt avhengig
av myndighetens godvilje for å kunne drive lønnsomt. Dette er en
farlig situasjon for enhver bransje (spør en hvilken som helst
tidligere verftsarbeider). På sikt kan og bør ikke litteraturen
være avhengig av offentlig mesénvirksomhet. Digitalisering
vil bli en naturlig vei ut av uføret, ved at ekstremt gammeldagse
produksjonsmetoder forsvinner.
Det beste eksempelet på dette er den norske
bokhøsten, som i praksis fungerer som det gamle sovjetiske landbruket.
Fastsettelse av opplagstall er hovedroblemet. Ingen kan på forhånd
si nøyaktig hvor mange eksemplarer en bok vil selge, og man må
vilkårlig sette et opplagstall som alt for ofte blir for høyt.
Salgsperioden er kunstig kort (som regel to-tre måneder før
jul), og etter nyttår er fjorårets bøker glemt og produksjonen
av den kommende høstens bøker i full gang. Resultatet er
mammutsalg, en orgie i ressurssløseri som ender opp med at bøker
forsvinner ut av sirkulasjon.
Etekster og ebøker vil løse dette problemet med ett slag.
Begrepet opplag eksisterer selvsagt ikke for etekster. En kopi kan duplikeres
i et vilkårlig antall eksemplarer. Siden etekster tar lite plass
(1500-2000 romaner får plass på en CD-ROM-plate) vil salgsperioden
kunne gjøres mye lengre. Det er strengt tatt ingen grunn til at
ikke en etekst kunne være i salg i hele forfatterens liv.
Samfunn
Ingen bransje kan stille seg over den generelle samfunnsutviklingen.
Bokbransjen har kunnet stole på bokelskere, en usedvanlig trofast
kundegruppe som lenge har funnet seg i kostbare bøker som selges
i en kort periode i et begrenset antall butikker. Det er imidlertid ingen
grunn til å tro at det fortsatt vil være slik. To tendenser
vil prege utviklingen fremover: et økende krav om tilgjengelighet
og illojalitet.
Vi er i ferd med å få en meget teknologivant generasjon unge
lesere. Mye av lesingen foregår på Internett, som gir en forventning
om at informasjon kan hentes raskt og effektivt. Internettsalg er også
i ferd med å venne forbrukere til at stadig flere produkter skal
være noen museklikk unna. Fremdeles hører de fleste lesere
til generasjonen som vokste opp uten Internett, ja endog uten TV.
Men de kommende lesergenerasjonene vokser nå opp med to nye medier
som hele tiden oppfordrer til kanalskifte. For fremtidens lesere er kanalbytte
det naturlige, og det blir formidlernes oppgave å holde oppmerksomheten
rettet mot sin kanal. Stilt overfor denne kundegruppen er det vanskelig
å tenke seg at bokbransjen i sin nåværende form kan
overleve.
Sist oppdatert 21.05.2001 12:22
Copyright
© 2001 Eirik Newth
|