New York Times skriver om den nye versjonen av Amazons Kindle-leseplate, som kommer i handelen 19. oktober og som vil bli den første som er ment å brukes utenfor USA. Det unike med Kindle, sammenlignet med konkurrenter som Sony og iRex, har vært at amerikanske brukere har kunnet kjøpe bøker rett fra leseplaten overalt hvor det er mobildekning.
Nå har Amazon fått til en avtale med mobilselskapet AT&T og dets internasjonale samarbeidspartnere, som gjør lignende ordninger mulige utenfor USA. En kjapp titt på Amazons Kindle International Edition-side bekrefter at også norske kunder kan forhåndsbestille en Kindle fra og med idag. Prisen er $ 279 og vilkårene er som følger:
Free Wireless: Free 3G wireless lets you download books right from your Kindle. No monthly fees, service plans, or hunting for Wi-Fi hotspots. See Coverage Map. See Wireless Terms and Conditions
Large Selection: Over 280,000 English-language books to choose from; plus U.S. and international newspapers and magazines
Low Book Prices: New York Times® Best Sellers and New Releases are $11.99, unless marked otherwise. You’ll also find many books for less – over 100,000 titles are priced under $5.99
Med nesten 300 000 engelskspråklige bøker tilgjengelige for en brøkdel av det vi er vant til å betale for en paperback, og en teknologi som ikke kan matches av noen andre, kan den norske Kindle-versjonen bli en “game changer”. Jeg vet ikke om norske forleggere har inngått avtaler med Amazon, men om de ikke vil se på at utenlandske aktører definerer markedet for ebøker her til lands blir de nødt til å handle – og det raskt.
At titlene så langt bare er på engelsk er til liten trøst. Vi har ingen sikre tall for det, men den tunge vektleggingen av engelske paperbacks i norske bokhandlerkjeder bekrefter at mange nordmenn leser på engelsk. Blant de ivrige engelsk-leserne er det sannsynligvis en overvekt av unge med høyere utdannelse, nettopp slike som enhver bransje med ambisjoner om å overleve i fremtiden ønsker å knytte til seg.
Stilt overfor en markedsmessig dampveivals som Amazon (tett fulgt av Sony, Philips og Google) nytter det ikke å sutre om at politikerne må fikse fildelingsproblemet før man vil lage en norsk ebokhandel, eller drømme om ebøker til 400 kroner. Man må gjøre som NRK Aktivum, og starte med salg av ebøker til konkurransedyktige priser så fort som mulig.
NRK Aktivum har også skjønt noe annet viktig når forlaget skal selge ebøker som vannmerkede PDFer: Amazons strenge kopibeskyttelse kan utnyttes til egen fordel. Uansett er det dette tallgrunnlaget som oppsummerer rammebetingelsene for diskusjonen fra nå av:
“Though exact sales numbers are hard to come by, it appears electronic reading devices are having a breakout year. In a report being released on Wednesday by Forrester, the research firm revised its prediction for the industry, saying that three million e-reading devices would be sold in 2009, up from its previous estimate of two million.”
Oppdatering: Aftenposten og Dagbladet skriver også om saken, i sistnevnte tilfelle har jeg uttalt meg om saken. Nå har også forlagsbransjens ledende ebokmann, Bjarne Buset i Gyldendal, kommet på banen, og det han sier til Digi.no er interessant. Han påpeker blant annet at norske Kindle-kjøpere låser seg til markedets snevreste tekniske løsning, og fortsetter:
Det kan være en advarsel til norske kunder som vurderer å kjøpe Kindle. Hvis Kindle fortsetter å hindre kundene fra å lese andres bøker så vil dette lesebrettet muligens ikke fungere mot norske bøker. Vi er tilhengere av fortsatt fri konkurranse på markedet.
Jeg tolker dette utsagnet i retning av at Adobe Digital Editions og EPUB vil bli viktig i norsk ebokhandel. Selv om ADE-løsningen kan være basert på “streng” DRM, binder den ikke kjøperne til én bestemt bokhandel, slik Kindle gjør. Som Sony Reader eller iRex-bruker kan du blant annet handle hos ebooks.com, fictionwise.com og waterstones.co.uk, i tillegg til leseplateprodusentenes egne ebokhandler.
Den manglende kompatibiliteten med EPUB påvirker også min egen kjøpsbeslutning: selv om jeg syns Kindle 2 er svært interessant rent teknologisk, har jeg nå så mange bøker i ADE-systemet at jeg neppe vil finne det kostnaden og bryderiet verd å gå til innkjøp av en inkompatibel leseplate. Spesielt ikke når jeg vet at Sony planlegger sin egen trådløse leseplate…
07/10/2009 at 08:45
Spørs vel egentlig om den ‘overvekt av unge og høyt utdannede’ vil tilgi Amazon for sletting av bøker på Kindle-leseren. Jeg syns ikke det er noe stas at de har mulighet for fjernsletting.
Det positive med dette er at forlagene her til lands blir nødt til å gjøre noen drastiske grep med distribusjon. Slik det er nå, med hardcover som er ute lang tid før paperback, og melking av bokpriser så lenge som mulig, er det ikke et levedyktig marked i mine øyne.
07/10/2009 at 08:51
@christian: Skulle forsåvidt ønske at du hadde rett i at kundene var så bevisste, men jeg tviler. Jeg snakker mye om dette spørsmålet rundt forbi, og møter forbløffende få som la merke til fjernslettingssaken da den dukket opp i sommer – også blant folk som jobber med bøker.
Et annet spørsmål er om Amazon noensinne kommer til å tørre å gjøre noe slikt igjen, med tanke på den negative publisiteten de fikk i hjemmemarkedet sitt. Bezos insisterer på at de har lært av sine feil, for alt hva det er verdt… 😉
07/10/2009 at 08:58
Tja, jeg tror det blir til at jeg kjøper en Kindle, men jeg liker ikke denne setningen her: Fully charges in approximately 4 hours via the included U.S. power adapter. Also supports charging from your computer via the included USB 2.0 cable.
Enheten vil bare bli solgt med amerikansk strømadapter. Ok, ikke det største problemet. Jeg tror rett og slett vi kan bruke iPod/iPhone-strømadapteret til å lade Kindle også. Ellers er det jo bare å lade den over datamaskinen.
Skulle ønske støtte for ePub og ikke bare Mobipocket som vel er det Kindle bruker i en modifisert form. Men tilgangen til bøker og bøkenes pris blir vel avgjørende for meg.
Christian: Jeg tror Amazon har lært. De går nok ikke inn og sletter bøker like lett som de gjøre første gang.
07/10/2009 at 09:02
@Frank Paul: Strømadapteret støtter 110-240 V, så det du trenger er en overgang for norsk stikk. Jeg fant mitt på en flyplass, men jeg vil da tro at mange norske elbutikker nå selger universaladaptere? 😉
Ellers er jeg hjertens enig med deg mht til Amazons holdning til format (og for meg også DRM). Det snakkes stadig mer om at Amazon på et eller annet tidspunkt vil måtte følge etter Sony, Philips og Google i støtten for Epub, tross alt. Vi får se.
07/10/2009 at 09:08
Jeg er nysgjerrig på hvordan Amazon har organisert “free wireless” i alle disse markedene. Det forutsetter vel at de har avtale med i alle fall et teleselskap i hvert land?
07/10/2009 at 09:18
@Rune: Ja, det gjør det. New York Times skriver om at de har gått via AT&Ts internasjonale roaming-partnere, uten at det sier så mye mer enn at Netcom og Telenor er aktuelle kandidater. Et annet spørsmål er satsene som Amazon må betale for at du skal slippe å tenke på mobilregningen din når du laster ned bøker. Marginene på boksalg er ikke større enn at høye mobilsatser forvandler pluss til minus i regnskapet, og det er da også blitt hevdet at Amazon selger mange bøker med tap.
07/10/2009 at 09:31
Dette er spennende og helt sikkert begynnelsen på slutten av begynnelsen på slutten for norsk bokbransje. NOK 1600 (+mva og forsendelse) er billig når trådløs kommunikasjon er inkludert.
Et sentralt spørsmål i Norge er hvorvidt Kindleplata vil kunne brukes til å lese norske bøker. Så vidt jeg kan forstå vil den være kapabel til å lese pdf-filene fra digitalbok.no på direkten, mens det er mer usikkert for bøker som vil komme fra Den norske Bokdatabasen, all den tid de så langt ikke har fortalt verden hvilken løsning de vil satse på. Mye kan imidlertid tyde på at de går for Epub med Adobe DRM. I så fall vil det være vanskelig å få overført bøkene til Kindleplata og det er et åpent spørsmål hvem som vil tjene på det.
07/10/2009 at 09:34
Dette er vel en ting vi også må betale ekstra skatter og avgifter på? Noen som har regnet på hva enheten faktisk kommer til å koste, når vi har den i hendene?
07/10/2009 at 09:52
@Emod: Jepp, aktørene bak Bokdatabasen står nå overfor et interessant valg. Selv om jeg syns Adobe Digital Editions er noe herk (har begynt å få problemer med antall registrerte enheter), gir det kundene langt større valgmuligheter enn Amazon. Legg så til at norske forlag også er tungt inne på bokhandlersiden, og det blir lettere å forstå at man evt. går for ADE.
Jeg tror også at neste trekk fra Amazons konkurrenter kan bli utslagsgivende. Hvis Sony velger å lage en internasjonal versjon av den kommende PRS-900, kan det bli riktig interessant…
@Frank Paul: Det du tar opp her er jo interessant. Du må selvsagt betale moms, toll og frakt på selve leseplaten, så regn med en pris rundt 2500. Men hva med innholdet? I Norge har vi moms på ebøker men ikke på papirbøker, så her kan norske Kindle-kunder få seg en overraskelse…
07/10/2009 at 09:54
@Eirik: Moms på ebøker kjenner jeg til, men jeg tør ikke tenke på det …
07/10/2009 at 10:01
@Frank Paul: Vel, her er tingen. Jeg kjøper ebøker fra utlandet til Sony Reader nå, og jeg ser sant å si lite som tyder på at de utenlandske bokhandlene legger til norsk moms (ebooks.com gjør det definitivt ikke). Men siden Amazon er så sentralisert, antar jeg det vil skje der.
07/10/2009 at 10:02
@Eirik: Du var raskt ute med en Twitter-melding 🙂
07/10/2009 at 10:03
@Frank Paul: Lucky Luke trekker raskere enn sin egen skygge, vettu. 😉
07/10/2009 at 10:16
Og ……… deeeeeer var den bestilt.
07/10/2009 at 10:29
@Arnfinn: Da KREVER et samlet ebokNorge at du holder oss oppdatert om erfaringene. 😉
07/10/2009 at 11:57
Det er ikke slik at Bokdatabasen går for kun ADE, det er ikke riktig. Bokdatabasen tilbyr på linje med NRK Aktivum “vannmerking” av bøkene, og også å distribuere bøkene helt uten DRM. Det er helt opp til forlaget, sammen forfatter å velge DRM på sine titler.
Forlagene som står bak Bokdatabasen har valgt å tilby alle disse valgene, og jeg synes at fokusen på at disse ikke tenker nytt er uriktig.
Nå skal det sies at jeg er til dels inhabil her, da jeg leder utviklingen av den tekniske løsningen til Bokdatabasen. Jeg svarer for all del på spørsmål dere måtte ha ang dette.
07/10/2009 at 12:04
@Rudolfsen: Takk for avklaringen, jeg har nå rettet i bloggpostingen. At du i det hele tatt må komme med den, er i mine øyne et av Bokdatabasens hovedproblemer. Den manglende formidlingen av formål og tekniske løsninger har gjort det vanskelig for oss som drøfter dette spørsmålet i offentligheten å vite hva vi skal mene om prosjektet.
Ellers er jo hovedinnvendingen fra min side at Bokdatabasen så langt ikke er en faktor i ebokmarkedet. Hvorvidt Bokdatabasen internt er nytenkende eller ei blir i det perspektivet av underordnet betydning, spør du meg. Jeg håper uansett på at dere snart er på lufta med tusenvis av bøker. Kommer til å stå først i køen og kjøpe den siste til Roy Jacobsen, om prisen er riktig. Og ja, jeg vet at det ikke er du som setter den… 😉
07/10/2009 at 12:08
@Eirik: Etter det jeg vet skal det bli bedringer på informasjonsfronten fra Bokdatabasen innen kort tid.
Hvis du forøvrig ønsker å vite noe om den tekniske løsningen, DRM, formater, lesebrett som vil støttes, osv, så svarer jeg gjerne på det.
07/10/2009 at 12:11
@Rudolfsen: Takker for det! Jeg vil uansett følge opp saken når det kommer mer info om Bokdatabasen, så regner jeg med at andre interesserte (journalister, bibliotekarer osv) kan ta kontakt med deg om det er noe de lurer på.
07/10/2009 at 13:15
@Rudolfsen: Husker jeg feil nå, eller går bokdatabasen for epub og PDF? Jeg er ganske sikker på at jeg har lest dette et sted, men som det rotehuet jeg er, kan jeg ikke huske hvor…
07/10/2009 at 13:16
Aha, her var det: http://www.boknett.no/index.gan?id=11024551&subid=0
07/10/2009 at 13:25
@Sungame: Slik situasjonen er idag, domineres ebokbransjen av PDF, EPUB og Mobi-formatet (som Amazon har valgt). Jeg håper Bokdatabasen oppfordrer sine brukere til å velge EPUB i størst mulig grad, da det erfaringsmessig er langt mer brukervennlig. Det finnes knapt noe mer irriterende enn å betale for en dårlig formatert PDF, for å si det slik…
07/10/2009 at 13:51
Det Samlede Boknorge skal få vite alt som er å vite.
07/10/2009 at 13:58
Epub er absolutt å foretrekke – også for de som må bruke mer spesialiserte leseenheter enn leseplater, eller som ikke kan lese med øynene. Godt formaterte tekster med en konsitent struktur er det vi alle ønsker – er det ikke?
07/10/2009 at 14:03
@Arnfinn: Venter i spenning. 😉
@Mats: Godt sagt! Den dårlige nyheten er at Amazon så langt insisterer på å videreføre sin variant av Mobi-formatet. Den gode nyheten er at Sony nylig gikk inn for Epub med full tyngde, I USA dominerer Amazon, på verdensbasis er Sony viktigere.
07/10/2009 at 14:13
Med så dårlig tilgjenglighet/brukervennlighet som ‘mobi-formatet’ har nå, er kanskje “mobbe-formatet” en god, norsk oversettelse?
07/10/2009 at 15:10
Jeg tror ikke bokbransjen har forstått alvoret. Vyene om fantasiprisede e-publikasjoner sier det meste om det. For det første er det et faktum at så lenge det finnes papirutgaver, scannere og OCR-software, er det kun et spørsmål om tid før elektroniske utgaver også er lett tilgjengelige for alle som gidder å lete. For det andre vil overprising av e-publikasjoner i seg selv nære piratvirksomhet. For det tredje er DRM en plage for de aller fleste, spesielt i tilfeller der rettighetshaverne dikterer ens bruk av produktet man har “kjøpt” (i beste fall vil jeg kalle denslags for dårlige leieavtaler), blant annet ved å låse boka til en spesifikk plattform eller sågar konkret enhet. Derfor vil jeg nok aldri gå for Amazon Kindle slik det fungerer i dag*
Når jeg ser dette samlet, tror jeg forbrukerne vil vinne frem på sikt. Konkurransen kommer til å bli stor, og først når det en gang i fremtiden er flere e-publikasjoner tilgjengelig fra foreleggerne enn papirutgaver, har de reelle muligheter til å diktere markedet i betydelig grad. Hva de velger å gjøre frem til da, tror jeg blir helt avgjørende for om de da har livets rett…
* PC (Asus eee) og mobilt bredbånd har jeg uansett med meg på reise, så kjøp og nedlasting av bøker utover de jeg allerede har, vil ikke være noe problem om jeg skulle få brålyst på en eller annen ny bok.
Har man dette i hodet samtidig med min ønskedrøm om en ny Newton (med E-ink) med Wi-Fi og trådløst bredbånd, tror jeg alle ser at proprietære lesebrett får solid konkurranse 😉
07/10/2009 at 15:34
E-pub ser så langt ut til å være å foretrekke ja, både på grunn av åpenhet og brukervennlighet. Det bør være et tankekors for både norske og utenlandske bokhandlere og forlag at de i særklasse mest velfungerende e-bøkene jeg har lest på min Sony er gratisfiler fra Gutenberg.org.
07/10/2009 at 19:07
Det er riktig at det er epub og pdf som er de valgte formatene. Det er lagt stor vekt på å anbefale epub. Basert på tilbakemeldinger og tester så er det også dette de fleste forlagene vil gi ut bøker i. Epub er overlegent pdf som ebokformat i de fleste tilfeller, bortsett fra der en bok har svært avansert layout (feks noen fagbøker). I disse tilfellene er pdf fremdeles å foretrekke.
Vi utvikler en vannmerkingsløsning for epub, så det skal være mulig å velge bort ADE for de forlagene som ønsker det. Det er lagt stor vekt på å legge til rette for en mest mulig brukervennlig løsning for sluttkunde.
07/10/2009 at 19:34
Og der var den bestilt. Dette blir spennende. Mindre bokhyller, bedre plass.
07/10/2009 at 19:44
@Paul: Siden du ikke allerede har investert i ADE-bøker, slik jeg har, er jeg sikker på at en Kindle fort vil betale seg for en lesehest som deg. 🙂
07/10/2009 at 20:36
Her finnes det et Kindleforum hvor også norske Kindle-eiere er representert: http://www.booksummit.com/groups
07/10/2009 at 21:13
Jeg tror jeg venter med bestilling av en Kindle til meg selv, til jeg hører de første erfaringene.
En av de tingene jeg har brukt min Cybook mest til, er å lese RSS-feeds. Og da i form av nyheter som jeg leser på T-banen på vei til jobb. Synes det var ganske spennende å se at i forbindelse med at Kindle nå lanseres i Europa, kan vi abonnere på et fåtall europeiske aviser. Hadde Guardian vært på listen, tror jeg faktisk at jeg hadde slått til! Om Kindle blir en suksess i Norge, kan fort avhenge av om Amazon får med seg en eller to riksdekkende aviser i en abonnementsordning.
Åpenhet er viktig for meg, men jeg tror at brukerne fort, som i tilfelle med iPods, velge det systemet som fungerer best, uavhengig av DRM. Jeg tenker på helheten her, jeg tror ikke at vi bare kommer til å lese bøker på disse enhetene.
Og når det gjelder DRM-løsninger, så har Mobipocket fungert greit for meg (jeg er ikke full av lovord), men jeg har enda til gode å høre noe godt om Adobes løsning.
07/10/2009 at 21:53
@Frank Jeg synes du har et godt poeng i at vi ikke bare vil lese bøker på enhetene. I tillegg til å lese aviser og magasiner, så vil enhetene også bli mer multifunksjonelle i takt med den teknologiske utviklingen.
Jeg tror at grunnen til at Adobes løsning ikke har fått noen lovord, er knyttet til at de lovordene Mobipocket (Kindle) har fått har vært knyttet til den integrerte butikken og dens brukervennlighet. Det samme var tilfellet med iPod. En kan komme unna med proprietære løsninger om de er brukervennlige nok. Adobes løsning har til nå manglet en butikk på selve lesebrettet. Dette vil nok endre seg, og andre leverandører vil også følge etter her.
Adobes DRM beveger seg likevel i riktig retning. Jeg har en del kontakt med Adobe i USA ang ADE, og en av de viktige nyhetene som kommer er knyttet til forbedringer av brukervennligheten. Dette er i hovedsak knyttet til 2 ting.
Den første: API for opprettelse av Adobe ID. I praksis betyr dette at den norske bokhandelen kan legge opp til vertøy for direkte opprettelse av Adobe ID basert på brukeren du bruker for å kjøpe boka i bokhandelen. Dette gjør problemene ved å opprette en slik ID mindre.
Den andre: Ny versjon av autentisering og autorisering av lesebrett. ADE vil støtte en litt enklere DRM der innholdet fremdeles er kryptert (slik det er idag), men en vil kunne låse opp boken på hvilken som helst enhet (ADE, Sony Reader og enheter som støtter Adobe Reader 9 SDK) ved hjelp av brukernavn og passord. Forskjellen er altså at leseenheten ikke trenger å være autorisert lenger.
07/10/2009 at 22:10
@Rudolfsen Jeg har bare erfaringer med Mobipocket.com. Har kjøpt 6-7 bøker der, og prøvet dem mot to leseenheter. En integrert nettbutikk på enheten som Amazon tilbyr vil være enda bedre.
Det du skriver om ADE, minner mye om de erfaringene jeg i dag har med Mobipocket.com. Kindle er her i dag, og mange vil kanskje fort kjøpe en Kindle og fort låse seg til denne løsningen, i stedet for å tenke mest mulig på “åpne” løsninger.
Foreløpig må jeg konsentrere meg om å lese ut den tredje boken i Eragon-serien på min Cybook, og så håpe på at Bookeen snart kommer med sin firmwareoppdatering. Skulle gjerne gjøre meg mer kjent med ePub. Enda ikke prøvd formatet på et lesebrett. Leser en del tekniske artikler/bøker, og da er Mobipocketformatet ikke egnet. PDF er heller ikke godt egnet for lesebrett. Så jeg er veldig spent på ePub.
07/10/2009 at 22:37
@Rudolfsen: Et alternativ til dagens autorisering er viktig, og derfor gode nyheter. Siden teknologien er såpass ung, har man ennå ikke sett de fulle konsekvensene av at folk eier mange leseplater med DRM. Når det skjer, må håndteringen av platene bli så enkel som mulig, så folk ikke risikerer å bli sperret ute fra materiale de selv har kjøpt/leid på grunn av autoriseringsproblemer.
07/10/2009 at 22:42
Ja, Eirik, du har rett i at jeg ikke har noe “sunk cost” i form av at jeg eier andre formater (men hvis ebok funker for meg skal jeg nok bli kvitt en del papir). På den annen side er det jo ikke sikkert Amazons proprietære løsning er best på sikt. Men jeg må innrømme at jeg gir litt blaffen i det så lenge utvalgtet i butikken er bra og det er tilgang til både bøker og aviser. Jeg lever godt med både Amazon og iTunes som hovedleverandører av kulturprodukter.
07/10/2009 at 22:52
@Paul: Etter å ha brukt DRM-baserte bokløsninger en god stund nå, er jeg kommet til at det er praktiske problemer som vil senke teknologien, ikke brukernes eventuelle motstand mot proprietære løsninger.
Bok-DRM er irriterende mye mindre mindre kundevennlig enn iTunes var på sitt strengeste. Der kunne man alltid brenne musikken man kjøpte til CD, i ADE eller Amazon finnes ingen slik mulighet. Dermed kan jeg ikke eksportere ADE-biblioteket mitt til Kindle, eller registrere en Kindle som en ADE-kompatibel leseplate.
Disse problememe har selvsagt teknologiske løsninger. Leseplater er datamaskiner, og full kompatibilitet kunne bygges inn i programvaren om produsentene ville. Markedet er simpelthen ikke stort nok ennå til at presset fra kundene er der. Men det vil komme om dagens vekst fortsetter.
Her kan en tablet- eller leseplatesatsing fra Apple bli utslagsgivende, forøvrig. Samarbeidspartneren Apple velger, kan sannsynligvis bli den endelige “vinneren” i bok-DRM-krigen. Med tanke på det gamle forholdet mellom Apple og Adobe, er det lett å gjøre seg sine tanker…
07/10/2009 at 23:41
E-bøker og lesebrett er utviklingsmessig der musikken var for ca 10 år siden. Alle ville ha den, plateselskapene ville ikke selge den (som mp3) men tviholdt på CD’en som format. Så dukket Apple opp med iPod og etterhvert iTunes store. DRM og produktbindinger i alle bauger og kanter. Men det fungerte for brukeren!!!!
Der er det Amazon er nå: de forsøker å levere en tjeneste som fungerer for brukeren, med bindinger og DRM. Hvis de får det til, vil Amazon få samme posisjon i bokmarkedet som iTunes har i dag.
08/10/2009 at 00:12
@AU: Amazons lansering internasjonalt blir utvilsomt viktig, men sammenligningen med iPod/iTunes blir for enkel – noe slike sammenligninger gjerne blir. Skrev om det ifjor, og står ved de fleste av konklusjonene jeg trekker der. Det viktigste som har endret seg siden den gang, er at Amazon har fått en avtale med norske mobilselskap.
Så langt har de ikke en eneste avtale med et stort norsk forlag, og det er et avgjørende hinder i en bransje som er langt mer nasjonalt orientert enn musikkbransjen. At Google (som kan spise Amazon til frokost) har store juridiske problemer med sitt ebokprosjekt understreker bare et av mine nye yndlingspoenger: kompleks kontraktsjus og knappe økonomiske marginer spiller en langt viktigere rolle for utviklingen av ebokmarkedet enn det i sin tid gjorde for musikkmarkedet.
Når jeg skriver at Kindle kan bli en “game changer”, mener jeg at denne leseplaten kan forme utviklingen av en spennende nisje i bokbransjen. Det meste av norsk og internasjonal bokbransje vil forbli papirbasert i overskuelig framtid.
08/10/2009 at 11:50
Tror at dette fører til at bokbransjen må tenke seg godt om. Samt ta hensyn til pirater som vil ha ting gratis. Skal jeg kjøpe et lesebrett, må jeg kunne bruke det til andre ting enn bare bøker. Aviser og Rss feeds må kunne leses på den også.
Minuset må være at om disse slår til, slik at folk kvitter seg med papir bøkene sine. Vil makuleringskverna hos Fretex gå seg varm. For dere bok elskere, vet vel hva Fretex gjør med bøkene de ikke får solgt?
08/10/2009 at 12:05
@Daniel: Alle leseplatemerker gir deg mulighet for å lese alle slags tekster, ikke bare bøker. Via Kindle kan du abonnere på aviser og tidsskrifter i massevis, via Sony Reader og iRex kan du bruke det utmerkede programmet Calibre til å abonnere på gratis-RSSer.
Sony og iRex fungerer også som USB-disker når du plugger dem inn, slik at du kan dra og slippe PDFer og andre slags tekstfiler rett inn i riktig mappe på leseplatene.
08/10/2009 at 16:20
Da blir det kanskje en Kindle til jul. Noe må man jo spandere på seg selv 🙂
Hvordan funker det med betaling av bøker man kjøper via kindle. Bruker man visa kort?
08/10/2009 at 16:48
@Daniel: Siden Amazon nå skal selge til norske Kindle-brukere, vil du kunne bruke VISA eller Mastercard, akkurat som når du kjøper papirbøker.
08/10/2009 at 19:03
Har kjøpt den nye kindle og to bøker allerede. Det ble moms på kindle enheten men ikke bøkene. Nå kostet bøkene riktignok ikke med enn 17$. Kanskje blir det moms på bøker over 200kr ? Det er jo ikke mange bøker som koster så mye, så det blir jo uansett ikke noe problem.
08/10/2009 at 20:33
Jeg følger opp min litt tidligere post, om at Amazon kan risikere å havne i samme posisjon som iTunes, med bortimot monopol. (Gisle Hannemyr i Aftenposten har forøvrig samme oppfatning). Grunnene til at Kindle/Amazon har et større forsprang enn vi kanskje liker å tro, er etter min mening todelt: For det første er det et enormt sug i markedet etter en fungerende lesebrett/ebok løsning, større sug enn dagens salg tilsier. Jeg tror det sitter mange forbrukere klare til å kjøpe, så snart man får en fungerende, lettvint løsning på plass. Her er Amazon/Kindle suverent best, selv om PRS 900 også skal være trådløs. Imidlertid er de i alle fall 2 år etter A/K. Når så det slippes en fiks ferdig løsning, som ikke engang krever docking for å kjøpe nytt materiale, er markedet mye mer sugne og betalingsvillige enn man tror.
For det andre er det den rent tekniske løsningen som i seg selv er gjennomført god. Man kan abbonere på aviser og blader, ha leseplaten liggende i sekken, ta den fram på bussen på vei til jobb og ganske enkelt lese dagens avis. Uten docking, syncing, RSS feed-sync via USB og så videre. Dersom en, og bare en, stor avis i Norge selger abbonement via A/K, vil fort et lesebrett være allemannseie.
Den eneste konkurrenten som foreløpig kan sies å være i en markedsposisjon til å gi A/K reell konkurranse er Apple, som visstnok skal lansere en tablet tidlig 2010. Fra før kan Apple dette med nettbutikk, og det kreves ikke mye å tilpasse iTunes store til boksalg i stor stil. (Minner om at de har solgt over 2 milliarder (!) apps på et års tid…).
Inntil Kindle DX eller Apple “iTablet” (eller iBook) foreligger, holder jeg meg til min PRS 700 og calibre, og lever brukbart med det.
08/10/2009 at 20:57
@AU: Med all respekt for Gisle, så adresserer verken han eller du hovedproblemet med Kindles løsning – og som jeg nevnte i min forrige kommentar til deg. Per idag er Kindle en leverandør uten norsk innhold, og slik vil det forbli i lang tid framover. Innholdet kommer ikke uten videre, av den enkle grunn at Amazon er en bokhandel og dermed en direkte konkurrent til bokhandlene som eies av norske forlag. Nok engang: musikk er ikke tekst, musikkbransjen er ikke bokbransjen, og teknologideterminisme er ikke godt nok som prediksjonsmodell.
Dette ser vi tydeligst i USA, der Amazon har hatt to år på seg til å bevise hva Kindle er god for. Selv om omsetningen er bedre enn mange hadde ventet, utgjør ebøker fremdeles under en prosent av den samlede omsetningen (Amazon nekter å oppgi reelle salgstall for Kindle, kun prosentandeler som utenforstående bare må godta). Rundt en promille av amerikanerne eier pr. idag en Kindle. Det er en interessant trend, men det endrer ikke totalinntrykket av en bransje som i overveldende grad er analog, og vil forbli det i lang tid framover.
08/10/2009 at 23:23
Jeg er den aller første til å innrømme at jeg ikke overhodet kjenner norsk bokbransje, og således ikke aner hva som selger og ikke. Jeg tror og håper at norsk bokbransje er forskjellig fra musikkbransjen. Akkurat nå, høsten 2009, har norske forleggere og forlag et tidsvindu hvor de kan ta initiativet og beholde regien på hvordan utviklingen skjer.
Jeg vil imidlertid bare oppfordre til å studere overgangen i musikkverdenen, fra CDer til digital nedlasting som salgsform. Og gå gjerne langt tilbake i tid, til da Rio PMP 300 var eneste mulige MP3 spiller å få tak i, med hele 32 mb minne… Ikke mange forutså at 15 år senere var middelsstore norske byer uten platebutikker overhodet.
Når det gjelder norsk innhold til norske kunder, er det intet teknologisk eller lovmessig hinder i veien for at en norsk forfatter kan utgi sine bøker via Amazon, er det??? Eller at “nyoversettelser” av eksisterende bøker kommer på Amazon? Eller at for eksempel Dan Brown sin neste bok selges på norsk på Amazon fordi forfatter og forlag vil det? De Norske bokklubbene kan jo også få sin “avdeling” på Amazon, sånn rent teoretisk. 🙂
Norske småartister kan utmerket godt selge musikken sin i hele verden via iTunes.
Det koker nok ned til hvor pengene ligger, for forlegger og forfatter. Kan et forlag og/eller en forfatter tjene mer penger på ebøker enn på papirbøker, så vil ebøker bli stort. Markedet rår nok der som andre steder.
Foreløpig har ebøker et par svakheter, blant annet mangler de farger… Når teknologien blir moden, og markedet tilpasser seg, vil nok leseplater bli allemannseie. Bøker vil aldri bli borte, men det er nok ikke så smart å kjøpe aksjer i papirfabrikker de neste årene…
09/10/2009 at 08:34
Den norske bokbransjen ser jo ut til å satse stort på ePUB-formatet i den nye bransjeløsningen som kommer nå. Likeledes gjør også bibliotekene det med sitt E-lån som er til testing i disse dager som vil bli tilgjengelig for alle nordmenn med nasjonalt lånekort ca. rundet årsskiftet.
At Amazon har et eget format er heller ikke noe stort hinder da man enkelt kan konvertere formater via programmer (f.eks. Calibre) til andre leseplateformater. Så om noen norske forfattere vil velge å gå utenom bransjeløsningen og selge de på Amazon, så er de ikke kun tilgjengelig for Kindle-eiere.
Sammenlikningen med iPod/iTunes går litt langt. Apple har blitt store kanskje først og fremst p.g.a. design. Musikk får man uansett tak i mange steder. Vanlige ipoder synkroniniseres fremdeles oftest via USB til datamaskinen og kildene til hvor musikken kommer fra er svært variert (selv om Apple er markedsledende på selve spillerene – men tror som sagt dette har mest med design og kvalitet på hardware å gjøre).
10/10/2009 at 09:20
Har lagt inn bestilling tidligere. Ser ut som Amazon i dette tilfellet har en avtale med tollvesenet. Jeg betalte ihvertfall $83.99 i “estimated taxes” direkte til Amazon. Det er jo noe man vanligvis blir fakturert direkte fra tollvesenet i Norge, ikke via nettbutikken. Har også kjøpt et skinnetui.
Når man forhåndsbestiller trekkes ikke beløpet før produktet sendes. Så kursen kan jo endre seg noe.
Item(s) Subtotal: $308.99 (kindle $279 + etui $29.99)
Shipping & Handling: $26.97
—–
Total Before Tax: $335.96
Estimated Tax: $0.00
Import Fees Deposit $83.99
—–
Grand Total: $419.95
13/10/2009 at 22:33
Blogger litt om bruk av lesebrett i barneskolen her:
http://iktforlaering.blogspot.com/2009/10/bruk-av-digitale-leseplater-i.html
18/02/2010 at 20:26
Hei Kindlers..
Har norske myndigheter et system for å kreve inn momsen på e-bøker kjøpt fra f.eks. Amazon?