Ved å gi brukerne tilgang til hundretusenvis av spor til en billig penge, ifølge The Economist:
With services such as [Nokia’s Comes With Music service], “the person with a hard-drive with 60,000 stolen files is all of a sudden deeply uncool, as other people have access to everything,” says Rob Wells, a senior executive at Universal, the world’s biggest record company and the label that is most keen on CWM.
Ja, mye. 😉
03/10/2008 at 09:21
Artikkelen sier ikke noe om DRM, og det er jo å misforstå utfordringen grovt. Det er også implisitt her at det er Universal og andre utvalgte plateselskapers musikk det er snakk om, og da er “everything” en stor overdrivelse. Jeg bruker piratkopiering for å oppdage ny og spennende musikk – ofte langt bortenfor mainstream – som jeg så kjøper etterpå, (som regel CD, slik at jeg kan rippe til mp3 som er det eneste jeg bruker til daglig). Jeg skal ikke påstå å være representativ, men for meg er pengene det minste viktige. Det som betyr noe for meg er 1) stort utvalg, og 2) åpent format. Da er ikke en “billig” løsning med begrenset utvalg og lukket format et alternativ.
Derimot snublet jeg nylig over en sær sjanger som er så obskur at du ikke engang får piratkopiert den, derimot får du kjøpt mye som høykvalitets DRM-fri mp3 på en veldig brukervennlig måte. (Betal, last ned, ferdig! Ikkeno spesialprogrammer og landbegrensninger osv.) Sånt liker jeg. Det er den framtiden jeg drømmer om.
03/10/2008 at 09:39
Takk for innspillet, Bjørn. Nå har jeg satt en 😉 på den postingen. For nei, jeg tror heller ikke at en totalt innelåst løsning som innebærer at man må betale for en “oppgradering” som lar en brenne sine egne låter til CD kommer til å funke. Da heller Djuice, som selger filer i MP3-format og som faktisk opplyser brukerne om den tross alt ganske omfattende retten til fildeling man har etter norsk lov:
A propos sære musikkgenre: jeg er blitt en stor fan av DRM-frie Deutsche Grammophon, som selger klassisk musikk. Ja, for man må nesten karakterisere klassisk som sært i vår tid – det er en del av europeisk kulturhistorie de fleste europeere gladelig ser ut til å ha gitt på båten…