Det måtte jo skje til slutt. Her i huset har vi vært glade i ebøker lenge, og ventet og håpet på at Sony skulle svare på utfordringen fra Amazon med f.eks. å åpne bokhandelen sin for internasjonale kunder. Nylig kom Sonys svar, og selv om PRS-350 og 650 ser svært pene ut og tilsynelatende har løst problemet med lavere skjermkontrast, er det fremdeles krøkkete å få tak i ebøker. Om du klarer å lure Reader Store til å tro at du er amerikaner, er du avhengig av spesialisert programvare som ofte kan være vanskelig å bruke.
Som Linux-bruker ble jeg tvunget til å beholde en Windows-partisjon omtrent ene og alene for Sony Reader Stores skyld. Et hovedargument for å gå for Sony, nemlig muligheten for at norske bøker skulle selges til plattformen, ser likevel ikke ut til å bli noe av med det første. Dermed ble det veldig lett å gå for den billigste, største og mest brukervennlige ebokplattformen av alle, nemlig Amazon Kindle Store. Jorunn bestilte sin Kindle 3 i august, jeg fulgte opp en måned etter med storebror Kindle DX. Så langt har vi litt blandete erfaringer.
Sony PRS-300 versus Kindle 3: kontrasten er merkbart bedre med Kindles forbedrede e-blekkskjerm
Kindle 3 er den peneste i Kindle-serien så langt (ikke at det sier så mye, kanskje), med et mørkt plastikkskrog og en vekt på bare 220 gram. Amazon hevder at skjermkontrasten på e-blekket er forbedret med 50%, og jeg ser ingen grunn til å bestride påstanden. Skriften virker påfallende mye svartere og skarpere enn på fjorårets Kindle- og Sony-modeller. Det gjenstår å se, men jeg vil tro at dette vil gjøre det enda mer behagelig å lese lange tekster på skjerm enn det var med forrige generasjon (e-blekkets største fortrinn fremfor vanlige dataskjermer).
Kindle har ikke berøringsfølsom skjerm, men styres med fysiske knapper. I og med at bruksområdet er så begrenset – Kindle er først og sist en lesemaskin – er det lett å finne fram. “Home”-knappen tar deg til oversikten over lesestoffet ditt, “Menu” lar deg skru nettet på og av, handle i Kindle Store og så videre. Begynner du å skrive på tastaturet mens du er i en bok, søker du i teksten. Gjør du det i Kindle Store-søker du i nettbutikken. Liksom med en fysisk bok får du taktil feedback (om enn på en annen måte), noe jeg setter stor pris på.
Grensesnittet er langt mer responsivt enn det pleide å være. Selv om du fremdeles vil oppleve at skriften blir negativ et øyeblikk når du blar om (et trekk mange ser ut til å irritere seg over, av en eller annen grunn), er varigheten nå redusert til et minimum. For en som ikke har brukt e-blekkskjerm før, tar det nok litt tid å venne seg til at den ikke skal skrus av: når siden er “trykt” trekker den ikke nevneverdig med strøm. Selv om jeg ikke har eid DXen så lenge, tyder alt på at batterilevetiden kan måles i dager, om ikke i uker (avhengig av hvor ofte du er på nettet, selvsagt).
Snedig psykologi fra Amazon: når Kindle DX ankommer, ligger det plastfolie over enheten.
Du tror at brukerinstruksjonene som vanlig er trykt på folien, helt til du drar den av…
Kindles største fortrinn er integrasjonen mot Amazon.com. Du kan kjøpe bøker direkte fra lesebrettet, og det fungerer greit nok om enn en anelse tregt. Jeg syns ikke oversikten over tilbudet i butikken blir så god på Kindle-skjermen som i nettversjonen. Men det er i så fall intet problem: gjør ditt innkjøp på Amazon.com om du foretrekker det, så ebøkene automatisk lastet ned neste gang du kobler deg på nettet med Kindle. Helt uavhengig av hva slags operativsystem du måtte kjøre i heimen, selvsagt. I så måte er Kindle å anbefale for Linux- og Macbrukere som er lei av manglende eller mangelfull programvare.
Anbefalingene du får er basert på alle dine bokkjøp hos Amazon, også på papir. Kjekt. Mindre kjekk er DRM-løsningen, som innebærer at en Kindle må knyttes til én spesifikk konto. Hvis Jorunn og jeg skal kunne dele bøker vi begge har kjøpt, slik man gjerne gjør i en familie, må altså begge våre Kindler være knyttet til samme konto. Jorunn var først ute, og derfor er min Kindle DX (mer om den nedenfor) knyttet til hennes Amazon-konto. Selv om vi har bøker vi begge liker å lese, kan man trygt si at anbefalingene våre spriker endel.
For meg blir dette bare nok et eksempel på hvor lite kundevennlig DRM kan være. Via kredittkortene våre har Amazon fått all informasjonen de trenger for å kunne tilby et felles familieabonnement der vi kan lese hverandres bøker, uten samtidig å måtte handle fra samme konto. Dette legger også unødige begrensninger på hvor mange enheter vi kan lese innholdet på.
Idag kan du knytte opptil seks enheter til én konto. Det holder for en enkeltperson, men kan fort bli trangt for en familie med tanke på at Kindle-innhold kan leses på PC, Mac, iPhone/iPad, Blackberry og Android-telefoner i tillegg til lesebrettene. Amazon selv har lagt opp til at man skal lese på mange ulike enheter ved å tilby den smarte Whispersync-funksjonen, som sørger for at du f.eks. kan fortsette å lese på telefonen din fra stedet der du stoppet i lesebrettet.
Så til den virkelig dårlige nyheten. Jorunn kjøpte tydeligvis en mandagsmaskin. Hennes Kindle 3 har kræsjet stygt gjentatte ganger, og nå ser det ut til at brettet har låst seg helt og må returneres (jada, soft reset og annet er prøvd uten resultat). Så langt har Amazons kundeservice vært god, ifølge Jorunn. De sender en ny enhet og refunderer utgifter i forbindelse med returen. Godt er det, for hun er tydeligvis ikke helt alene om å ha problemer.
Eksempel på kompleks PDF på Kindle DX. Fungerer godt, er min erfaring så langt.
Heldigvis ser det ikke ut til at min Kindle DX har slike problemer. DX er en god del større enn 3, og med en vekt på 560 gram er den i overkant av hva du orker å holde i en hånd i lengre tid. Knappebrettet er også større, og plasseringen av blaknappene slik at det enkleste er et tohåndsgrep. Jeg kjøpte den store utgaven fordi jeg leser svært mange PDF-rapporter. Både skjerm og skjermoppløsning er en god del større enn på Kindle 3, og så langt virker det som om lesebrettet håndterer PDFer svært godt.
De fleste A4-PDFer leses greit i portrettmodus, men blir skriften for liten snur jeg bare DXen nitti grader og leser en halv side av gangen. Selv de store, komplekse filene jeg abonnerer på fra Scientific American går rett inn uten dikkedarer. Som ebokleser fungerer DX utmerket – den har samme høykontrastskjerm som Kindle 3 og høyere punktoppløsning.
Mens Kindle 3 har en rimeligere utgave med bare wifi-oppkobling, kommer du ikke utenom 3G for DX. Det gjør dingsen enda litt dyrere (samlet pris til Norge er rett over 3000 per september 2010), men betyr også du bare behøver å velge “turn wireless on” fra Menu-knappen for å kjøpe en bok hvor som helst. Til gjengjeld må du betale et lite beløp om du velger å sende PDFer til Kindlen din via 3G (om du har Kindle med wifi og følger Ynges råd nedenfor, blir det gratis). Derfor anbefaler jeg sterkt å laste ned programmet Calibre.
Det har god støtte for Kindle, og gjør det lett å overføre PDF-filer fra PCen eller Macen mens du lader din Kindle via USB-porten. Calibre kan også konvertere en rekke filmformater til Kindle-format, som for eksempel EPUB som er standard for de fleste andre lesebrett. Merk at dette ikke fungerer med DRM-beskyttede filer du har kjøpt, imidlertid. Ja, du leste riktig: ebøkene jeg har kjøpt til Sony-lesebrett kan jeg ikke ta med meg videre. I alle fall ikke uten å bryte norsk lovverk.
Dette siste poenget har også en forretningsmessig konsekvens for den norske bokbransjen. Om ebøker kommer på norsk, blir det i EPUB-format. Rent teknisk hadde det ikke vært noe i veien for å selge EPUB-titler til de mange Kindle-brukerne i Norge og overlatt til dem å konvertere selv, eventuelt å selge ferdigformaterte filer i det Amazon-kompatible MOBI-formatet. Bøygen er ikke formatet, men DRM-beskyttelsen.
Du trodde vel ikke at du ville lese en lesebrettanmeldelse her uten å se talskatten?
Jeg får mange henvendelser fra folk som lurer på hva de skal kjøpe for tiden, så her er kortversjonen: Hvis du ikke har et brennende ønske om å lese norske bøker, i hvilket tilfelle du bør se an de nye Sony-modellene eller tilbud fra andre leverandører som støtter EPUB, kan Kindle 3 anbefales om du leser mest romaner, eventuelt uillustrerte fagtekster. Du vil kunne lese en og annen PDF i landskapsmodus, men oppløsningen og størrelsen gjør at det fort blir litt slitsomt. Hvis du ikke kjøper mye bøker på reise, sparer du mye ved å gå for modellen som kun har wifi.
Leser du mye PDF-filer og illustrerte fagtekster (der farger ikke betyr allverden), anbefaler jeg Kindle DX. Men vit at du da mister det aller største fortrinnet med Kindle 3, nemlig en størrelse og vekt som gjør at du alltid har hele boksamlingen med deg i lommen eller en liten veske.
Hvor passer utfordreren iPad inn i dette bildet? Det kommer jeg tilbake til i nær framtid. Heng med, som man sier på radiospråket. 🙂
29/09/2010 at 11:19
Jevnt over enig. Savner ett poeng til fordel for Kindle: Muligheten til å lese samme bok f eks både på brett og telefon, med automatisk synkronisering av hvor du befinner deg. Selv leser jeg ca 60/40 på brett og iPhone. Det gjør i praksis Kindle enda mer mobil.
29/09/2010 at 11:30
@Arnfinn: Takk for påpekningen, har nå endret teksten. Jeg har testet Whispersync mellom Kindle og iPad, og det funker jo strålende.
29/09/2010 at 11:32
Liten kuriositet som jeg har erfart etter litt over en måned med Kindle DX. Jeg hadde vent meg til forrige generasjons lesebrett, Sony og iRex, og opplever nå at jeg trykker på sideskift før jeg er ferdig med siste setning på en side pga lang responstid på de gamle lesebrettene. DXen er så rask at jeg nå må bla tilbake for å få med meg siste setning. Jeg er et offer for “early adopter” syndromet!
Jeg stusset litt på at du reagerte på vekten på DXen. Den er jo ikke tyngre enn en innbundet roman, så jeg har ingen problemer med vekten.
God oppsummering av Kindlesituasjonen, og jeg er helt enig i at Amazon må få ut fingeren og lage et familie-cluster system der man iallefall får tilgang til en felles konto. Ville vært villig til å betale litt ekstra for å få dette til.
Og nok en gang kan vi vinke farvel til det norske boklandskapet der det synker bak horisonten i kjølvannet fra “cruise ship Amazon.”
29/09/2010 at 11:40
@Thomas: Det med vekten er selvsagt en individuell greie. Jeg har pleid å sammenligne lesebrett med pocketbøker, og de ligger som regel under halvkiloen. Og at DXen ikke går i mine lommer, hindrer ikke at den kan gå i andres lommer. Jeg hadde en anorakk en gang som hadde hatt plass til både DX og iPad samtidig… 🙂
29/09/2010 at 11:57
For meg er det også helt klart en bonus at man har tilgang til Wikipedia (og andre nettsteder, selv om bruksopplevelsen er begrenset) når som helst og hvor som helst uten at det koster noe ekstra. Jeg synes at spesielt “article mode” fungerer veldig bra.
29/09/2010 at 12:16
Store lommer er et must for boknerder. Cargobukser har lenge vært min favoritt, men etter at jeg kom under ny administrasjon (les: gift) har jeg måttet redusere mengden nyttige gjenstander i lommene betraktelig. Men nå kan jeg iallefall argumentere med at det MÅ være plass til DXen i lommene! 🙂
Håper Jorunn får en mer solid K3 tilbake snarest. Men denne situasjonen viser iallefall at det fortsatt er en plass for papirbøker. Når du må sende inn leseplaten til reprasjon får du 3 papirbøker som kan leses mens du venter. Slik man får leiebil når man setter bilen inn på verksted for en langvarig reprasjon.
29/09/2010 at 12:29
@Ørjan: Godt poeng!
@Thomas: Strengt tatt mener jeg man ikke bør gå ut uten bukser som har lommeplass til Victorinox, Kindle og oversized smartfon/PDA. Pluss en minnepinne eller tre, og en laserpeker om nødvendig.
Ellers sørger Whispersync for at Jorunn har et alternativ, da. Hun kan fortsatt lese sine bøker på PC, og jeg har tilbudt henne å lese på den lånte iPaden. Men der snakker vi underveldet, gitt. Vi er i den (for enkelte på Twitter, har jeg skjønt) ironiske situasjon at den tidligere Macbook Pro-eieren fnyser av iPaden mens jeg absolutt ser dens gode sider. 🙂
29/09/2010 at 12:53
Jeg er litt usikker på dette med norske bøker. Jeg ser at forlagsbransjen knoter (for å si det høflig), men i mellomtiden vokser det frem alternative tjenester hvor bøker kan lastes ned i multiple formater, som feedbooks.com og smashwords.com. Jeg har moret meg med et gammelt testmanus på Feedbooks, hvorfra det kan lastes ned som pdf, mobi og epub:
http://www.feedbooks.com/userbook/15244
Bortsett fra litt hikke (innholdsfortegnelsen fungerer ikke på Kindle), som det stort sett lar seg finne veier rundt, fungerer det teknisk finfint. Smashwords har muligheten for forlagskontoer og salg av filer og teknisk er det ingenting i veien for at et norsk forlag skal åpne en konto der og sette i gang. Med wifi kan filene lastes ned rett til Kindle, eller man kan laste dem inn via PC.
Hele debatten virker litt som den føres på to år gamle premisser. Og mye av den bærer preg av at mange fortsatt tror man må ha et lesebrett for å lese ebøker.
29/09/2010 at 19:53
“Til gjengjeld må du betale et lite beløp om du velger å sende PDFer til Kindlen din.”
Ikke helt sant, de trekker et beløp dersom du laster ned over 3G. Dersom du vil forhindre dette, kan du sende pdf’en til @free.kindle.com i stedet. Da vil den ikke bli overført før din Kindle er koblet til wifi. For pdf kan du også benytte deg av konvertering, ved å skrive “convert” i tittelen til mailen. Det fungerer finfint for 2-kolonne tekster, men mister av og til noen bilder/grafer, og store tabeller blir ganske håpløse. For skjønnlitterære verk virker det utmerket.
Mer info: http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=200505520&#email
30/09/2010 at 23:15
Spennende å høre om erfaringene deres med Kindle-brett. Jeg har hørt mye godt om de nye modellene.
Men det er riktig så frustrerende å høre at norske myndigheter prøver å innføre moms på utenlandske e-bøker til nyttår:
http://www.forfatterforeningen.no/v2/content/ikke-vent-p%C3%A5-momsfritak-lanser-e-b%C3%B8kene-likevel
Det eneste jeg tror de oppnår er at de som kan finner andre, billigere kjøpsmåter. Mens de som synes det blir for komplisert (og dyrt i forhold til papirbøker) gir opp hele greia.
Det vi trenger er en kampanje av noe slag, så de som vurderer moms på utenlandske e-bøker skjønner at det faktisk finnes folk i Norge som synes dette er en _riktig_ dårlig ide.
Kanskje noe på Facebook, for de som har konto der?
01/10/2010 at 08:02
@Arnfinn: Den synlige debatten kan nok virke geriatrisk, ja. Men bevisstheten om at dette ikke er et spørsmål om lesebrett eller ei, er stor blant dem som jobber med å lage ebokløsninger i Norge. Så sjansen for at vi får se en Digibok-liknende løsning på ebokfronten i Norge er liten – regn med at du får apps som funker på alle plattformer av betydning den dagen ting lanseres.
@Yngve: Takk for tipset, har rettet i teksten. Nå har jo ikke nye DX wifi, så den døra er lukket for meg. Den har i tillegg en native PDF-leser som så langt har fungert strålende (har kasta 20-30 komplekse PDFer på den), og PDFer lar seg lett overføre uansett hvilket OS man bruker. Men for dem som har en Kindle 3 med begge modi er det en viktig påpekning du kommer med. Bruk .free-kontoen, folkens!
@Niki: Ja, dette er bare trist. Det endrer ikke en tøddel på konkurransesituasjonen å øke Kindle-prisene med en firedel, som er det som vil skje. For egen del har jeg tenkt å kjøpe en bønsj med Kindle-bøker i desember. Og jeg skal ikke glemme hvordan de rødgrønne håndterte dette feltet når neste valg stunder til…
01/10/2010 at 09:38
@Eirik Ah, var ikke klar over at DX ikke hadde Wifi. Kun den ene 3. generasjon modellen med 3G dette gjelder for da.
@Niki Jeg finner dette særdeles forunderlig. At de vurderer å slutte med momsfritak for bøker er så sin sak, men å ha moms på ebok mens papirboken er momsfri er for meg en helt uakseptabel politisk løsning. Det de i så fall sier er at “Vi har ikke momsfritak for å støtte forfattere, vi har det for å støtte papirindustrien”.
Jeg skjønner heller ikke hvordan de har tenkt å håndheve moms på utenlandske ebøker? Vil det være sånn at dersom jeg har registrert meg med norsk kredittkort så må jeg trekkes i moms? Hva hvis jeg betaler via e.g. Paypal? Eller gjelder det Norske bøker uansett hvor de selges? Betyr det at jeg som bor i Sveits men har norsk kredittkort fortsatt må betale moms til Norge? Dette virker som en særdeles vanskelig gjennomførbar løsning for meg.
01/10/2010 at 09:54
@Yngve: Til momsspørsmålet: ja, hvis du bruker et norsk kredittkort vil Amazon rett og slett legge mva til prisen på boka. Rent teknisk er det ikke vanskelig å gjennomføre med de store aktørene, jamfør det faktum at Apple momsbelaster sine norske kunder for kjøp i iTunes og App Store (poenget med moms på ebøker er at de sidestilles med andre digitale produkter og tjenester, som det er moms på allerede idag.)
Siden du bor i Sveits, er kanskje det enkleste å skaffe seg et kredittkort i en sveitsisk bank. Eller omgå systemet på en av de mange andre måtene folk bruker når de skal late som de er amerikanere fex. 🙂
01/10/2010 at 18:08
Nettbutikkens begrensninger for europeiske brukere irriterer fremdeles. Den første boken jeg skulle laste ned (i.e. F. Wallace – Infinite Jest) var ikke tilgjengelig, heller ikke The New Yorker-abonnementet(forstå det den som kan). Omgikk problemet ved midlertidig å endre addresse til USA, men regner med denne løsningen ikke fungerer i lengden. Er vel dessuten ikke helt lovlig.
01/10/2010 at 21:17
Du nevner kun Sony modellene PRS-350 og 650 som er på vei nå, men det er en 3. Sony modell som kommer i November: PRS-950. Den har skjerm på 7″, og i tillegg WiFi som dermed KAN benyttes i Norge og gjør det mulig å kjøpe bøker direkte, trådløst, uten å gå om en datamaskin, tillegg til at den er optimalisert for den åpne standarden EPUB selvsagt.
01/10/2010 at 21:59
@Gunnar: Dette var interessante nyheter, ikke minst om bokhandelen. Det er altså slik at Reader Store åpnes for internasjonale kunder, man behøver ikke trikse med IP-adresse eller kredittkortdetaljer?
04/10/2010 at 18:01
Har grublet over samme spørsmål som @Yngve en tid. Alle mine digitale bokkjøp fra Amazon har det stått:
Total before Tax: $ 11.99
Sales Tax: $ 0.00
Hvilket ser ut som momsfri e-bøker. Hver gang jeg har bestilt e-bøker eller p-bøker fra Amazon siste 12 år, har det også vært momsfritt. En enkelt gang det ble ilagt moms på p-bøker tok det 5 måneder og en saksbehandlingspapirbunke på ca 50 sider før jeg fikk refundert momsen. Hvordan det skal ilegges toll og moms på et produkt som kun krysser landegrensene over internett virker også som en absurditet så lenge det ikke eksisterer noen “grense under vann”.
Jeg er ikke skatterettsjurist akkurat, men forlagene vil vel kunne omgå momsreglene hvis de vil? Hvis de setter opp et selskap på Tuvalu som har enerett på e-bøker fra norskspråklige bøker på Tuvaluanske markedet, så kan nordmenn kjøpe ebøker med Paypal fra http://www.ebok.tv ? Salgsoverskudd utbetales som konsernbidrag, ikke royalties til norsk mor-selskap for “kjøp av ymse nettjenester”. Produkter og betaling kan krysse grenser uten å passere kontrollerbare konti. Vet ikke hva som er lov, men sikkert utnyttbare smutthull som er lettere å finne enn å lobbe for momsfritak.
04/10/2010 at 18:12
@Harald: Det ser ut til at Amazon stort sett holder seg til gjeldende norsk lovverk, som er moms- og tollfrihet for bøker, ja. Forlagene kan kanskje omgå det kommende mva-reglementet, men vil de virkelig ta sjansen på å irritere staten? De samme forlagene er avhengige av den statlige innkjøpsordningen for å selge “smale” titler, og forfatterne deres nyter godt av en lang rekke statsstøttede stipend- og vederlagsordninger. For ikke å glemme Bokavtalen, som gir forlagene en begrenset fastprisperiode, og som også er avhengig av politisk velvilje.
De store aktørene i bokbransjen har altfor mye å tape på å utnytte smutthull, og kan ikke gjøre det selv om de hadde ønsket det. Per idag ser det ut til at løpet er kjørt, og at vi må belage oss på en ebokmoms på 25 %, slik de har i Sverige – hvor de også har et fungerende marked for ebøker, sånn a propos.
04/10/2010 at 19:10
Ebokmomssaken virker som en undersak av helgas mye diskuterte sak, om det er Finansdepartementet som egentlig styrer landet:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1987773.ece
04/10/2010 at 19:26
@Harald: Tror ikke du finner mange i bokbransjen som ikke er enig i akkurat det synspunktet for tiden. 🙂
04/10/2010 at 19:59
Jeg har hatt min en uke nå.
Jeg er stort sett enig i det meste her. Jeg har stort sett positive erfaringer. Selv om jeg nok savner berøringsskjerm så er jo kompensasjonen at lesbarheten er veldig bra.
For “vanlige” bøker er mine erfaringer så langt veldig bra, men det er likevel et par irritasjoner. Ikke alle oppslagsverk er godt nok integrert. Jeg kjøpte f.eks en tykk oppslagsbok med bøyning av spanske verb som er veldig bra som papirutgave. På kindle er den ubrukelig. Dels er skriften lite lesbar, og dels så er søkefunksjonen ubrukelig fordi den søker på et ord hvor som helst i teksten og ikke i indeksen over verb. Mao – vær forsiktig når man kjøper oppslagsverk. Det er viktig at de ergodt tilpasset – noen er ikke. Men om man leser tilbakemeldingene på Amazon så får man stort sett beskjed – det gjorde ikke jeg.
Så har jeg tatt prøveabonnementer på NYTimes og El Pais. Avisene er isolert sett fantastisk innholdsrike og bra – mye bedre enn norske, men oversikten er altfor dårlig. Det mangle skikkelig innholdsfortegnelse. Bare indeks over hovedseksjoner, slik at man må bla seg fram fra artikkel til artikkel. Dette er mye bedre lagt opp i de tilsvarende versjonene jeg har (gratis) på min Android-telefon. Der har man en første side med overskrifter og korte intros som man kan bruke til å slå opp med. Det burde også være mulig på Kindle. Jeg tror nok det blir med prøveabonnementet.
Men som sagt for bøker ellers – bra!
04/10/2010 at 20:33
Jurister legger vanligvis flid i at lover er medieuavhengige, slik at bare tolkningen, ikke lovteksten, må oppdateres ved teknologiskift. Sammenlign for eksempel med åndsverkloven. I denne saken virker det som om Kulturdepartementet har delegert til Skattedirektoratet/Finansdepartementet å definere hva en “bok” er for noe.
§ 6-3. Bøker. Omsetning av bøker, er fritatt for merverdiavgift i siste omsetningsledd. Fritaket gjelder tilsvarende for parallellutgaver av bøker utgitt som lydbøker
http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-058.html#map012
04/10/2010 at 22:07
Moms står for ca 20 % av statens inntekter er ganske avanserte greier, med både inngående og utgående. Det er derfor med en viss frykt jeg nå uttaler meg. Men slik jeg forstår situasjonen så er det i dag 25 % moms på tjenester, herunder digitale tjenester (som salg av ebøker sorterer under). Dette er fastsatt av Stortinget som bestemmer over Norge.
Det samme Stortinget har bestemt at om man får tilsendt fysiske ting til Norge som man har kjøpt i utlandet så skal man betale moms (hvis det har en verdi på over 200 kroner, og ikke er fritatt for moms slik som bøker er ). Stortinget har også bestemt at tollvesenet skal passe på når pakker nærmer seg grensen og sørge for mottakeren i tillegg til pakken også får en faktura på momsen. Og hvis det skulle glippe for tollvesenet så er hver enkelt av oss forpliktet til å gi beskjed og gjøre opp for oss.
Når derimot gjelder tjenester og da mest praktisk digitale tjenester som blir levert fra utlandet så er det ikke gjort noen vedtak av hverken Storting eller andre som sier at det skal betales noen moms til Norge verken av forbrukere eller av de som selger digitale tjenester til norske forbrukere (#1, siste avsnitt) Siden Stortinget bestemmer over Norge og ikke over utlandet er det heller ikke så lett for Stortinget å bestemme avgiftsplikt for utenlandske selskap uten tilknytning til Norge.
Men det er altså et slikt vedtak finansministeren nå går og forbereder etter EU-modell (#2), (som visstnok ikke gjelder for EØS-Norge) som sier at selskap som er etablert utenfor EU som selger digitale tjenester til EU-borgere plikter å innkreve moms på vegen av den enkelte kjøpers hjemland. Jeg vet ikke om dette blir praktisert og hvordan EU eventuelt har ordnet seg med myndighet til å håndheve en slik regel – om den håndheves må det formodentlig være med bakgrunn i en eller avtale med landet selger er etablert i. (En kunne selvsagt også tenke seg håndheving etter modell av enten barnepornofilter eller pengespillbetalingsformidlingsforbud, men siden vi ikke har hørt om noe slikt tviler jeg på at det kan være innført).
Siden det ikke uvanlig å anta at en stadig større andel av lommepenger i fremtiden vil gå til bits & bytes tror jeg at det er uunngåelig at det innføres moms på digitale tjenester over landegrensene. Det er i dag vanskelig å se for seg hvordan det kan gjøres på en vanntett måte, men siden det på sikt er såpass store verdier i spill så vil det nok komme i orden.
@Eirik: Er du sikker på at du betaler moms til Apple for dine digitale innkjøp? Jeg gjennomgikk mine kvitteringer og der er det slik at for den kontoen som er registrert med adresse i USA innkreves det 7 % moms, mens det for den kontoen som er registrert i Norge så er det ikke spesifisert noe moms. Jeg antar at de 7 % da går til de amerikanske styresmakter, mens det for salg til utlandet ikke innkreves noen moms. På kvitteringen fra Spotify Ltd står det for øvrig 17,5 % moms som er ordinær sats i Storbritannia, selv om det godt vet at jeg bor i Norge. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, kanskje det også momses av eksportsalg i UK?
#1
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/andre/brev/brev_stortinget/2010/Svar-pa-Dok-853-S-fra-stortingsrepresentantene-Horne-Korsberg-og-Thomsen.html?id=594233
#2
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/traders/e-commerce/article_1610_en.htm#a1
05/10/2010 at 15:08
@Eirik: Jeg må nesten komme tilbake til deg senere med detaljer på produktet som ikke er tilgjengelig helt ennå (PRS-950) og evt. endringer i Sony Reader Store, men man skal vel neppe behøve å trikse med IP-adresse i hvertfall.
06/10/2010 at 14:18
@Jostein: Takk for informasjonen. Kindle er så definitivt en begrenset dings, ja. For de som ikke plages av å lese mye på bakgrunnsbelyst skjerm vil jeg nok anbefale å se an tavle-markedet, til Apples konkurrenter har fått fart i produksjonen og prisen har begynt å falle. Det ryktes at Amazon jobber med en Android-tavle, i så fall vil jeg tro at den håndterer slike tekster som du nevner på en langt bedre måte…
@Leseplate: Beklager forsinket godkjenning – du gikk i spamfilteret pga pekerne, ser det ut til. Ad Apple og moms i Norge: jeg ble fortalt at det var slik av en som burde vite det, men en nærmere sjekk viser at det nok er feil. Beklager det – dette er et komplisert felt!
Men årsaken til at Apple har sluppet unna er interessant: europeiske iTunes er basert i Luxembourg og betaler lokal mva, som så trekkes fra før salg til Norge. Dette har norske plateselskap og distributører klaget på lenge, og konkurransevridningen det gir er et av Finansdepartementets argumenter for den nye ordningen.
Det i sin tur innebærer at Apple må ses på som et hovedmål for regjeringens nye linje. Så regn med at apps, sanger, musikk og ebøker fra Apple øker 25 % i pris fra juli neste år. Liksom ebøker fra Amazon blir det, selvsagt.
12/10/2010 at 16:03
OK, på bakgrunn av bloggen din har jeg også bestilt min Kindle 3. Jeg har brukt en Sony e-reader 505 en god stund nå, men når man passerer middagsalderen så betyr kontrast litt mer enn før. Jeg leser bøker på Android-telefonen min, og dersom det er slik Arnfinn Pettersen beskriver i sin kommentar, så er jo Kindle-brettet glimrende for mitt bruk. Kjøpte forresten ei bok av Jo Nesbø (Nemisis) på engelsk via Amazon til den nette pris av $11.59, og sparte dermed noen kroner i forhold til papirboka.
Så får vi se om Amazon kommer til å legge til norsk moms. Om ikke, så lurer jeg på om bestillingen via Kindle faktisk registrerer at jeg er norsk? De kan se hvor boka blir bestilt fra, men det er jo amerikansk hardware og simkort i den? Noen som vet?
12/10/2010 at 22:36
Veldig fornøyd med leseopplevelsen på Kindle 3, som jeg har hatt i halvannen måned. Leser mest sakprosa og elsker highlighting og notater, særlig kanskje muligheten til å repetere opplevde høydepunkter og tankevekkere ved bare å lese egne merkepennavsnitt.
Veksler mest med Kindle på iPad. Baklyset topp på fly og i senga, og tastaturet slår jo K3 ned i gamasjene. Paden også best på lite bord i buss og fly, da med skråfutteral.
Opplevd to problemer:
Gikk til bokmerke (i den fengslende boka The Birth of Plenty). Dermed vil Whisper alltid synke til en av de aller bakerste sidene, finner ikke mulighet til å overkjøre tæggen.
Nå har synken tilsynelatende falt ut.
Meldte problemet til Amazon og fikk tullesvar samt tilbud om å ringe dem. Åpenbart at ingen med kompetanse hadde lest feilmelding.
12/10/2010 at 23:07
@Helge: Har også prøvd å veksle mellom iPad og Kindle, i testperioden jeg har hatt tilgang til førstnevnte. Whispersync har fungert utmerket, Kindle-appen er mye mer responsiv og på sitt vis mer intuitiv enn lesebrettet, men ellers må jeg si at jeg langt foretrekker lille, snasne K3 på et tog eller fly enn digre, tunge iPad (vi snakker 220 gram versus 750 og lomme- versus veskedimensjoner). Epost og nett og annet nødvendig arbeid håndterer jo smartfonen, som man bærer i den andre lommen uansett…
Og det viser seg at jeg blir like sår og trøtt i øynene av å lese på iPad-skjermen kveldstid som en hvilken som helst annen PC-skjerm – det er jo tross alt den samme teknologien vi snakker om, om enn i penere innpakning. Men slikt er jo smak og behag (og øyenlegens eksplisitte råd i mitt tilfelle, men mer om det i en egen bloggposting om saken.) Nok skjermtid nå – på tide å la øynene hvile på en behagelig eblekkskjerm… 🙂
13/10/2010 at 12:16
Jeg må innrømme at jeg ser frem til en vurdering av iPad som ebok-leser. Min lesning er nesten utelukkende sakprosa på .pdf. Dermed virket iPad veldig aktuell for mitt bruk. Slik du fremstiller det så burde jeg vel vurdere Kindle DX også.
K3 har kanskje litt liten skjerm for .pdf?
21/10/2010 at 21:19
Jeg har etter en del overveielser (og også lesing av bloggen din) anskaffet en Kindle 3 som jeg foreløpig er godt fornøyd med. Jeg har ett problem og det er å koble meg opp mot det trådløse nettet hjemme. Jeg har WEP kryptering med HEX og 28 bits og er ganske sikker på at jeg har skrevet krypteringsnøkkelen riktig, Er det noen andre som har opplevd samme problem og som kanskje har noen gode råd.
22/10/2010 at 18:18
@Svein: WEP er helt ubrukelig som beskyttelse. Det tar rundt to minutter å knekke med en vanlig PC og verktøy hvem som helst kan laste ned fra nettet.
Med mindre du bor i et veldig tettbebygget eller trafikkert strøk vil jeg anbefale deg å heller ha et åpent nett og med jevne mellomrom sjekke hvem som bruker nettet ditt.
Forøvrig viser et googlesøk at det ikke ser ut til å være et utbredt problem. Nå er det riktignok færre som bruker WEP, men ikke så få at det ikke ville gitt utslag på google dersom Kindle 3 ikke støtter WEP. Forøvrig ville det gitt en pluss i min bok.
tl;dr: Skru av kryptering eller bruke noe bedre (WPA2) enn WEP.
23/10/2010 at 22:09
ftw: Jeg har nå byttet til WPA2 og Wi-Fi virker nå på Kindle. Jeg mener at det er bedre med en svak beskyttelse enn ingen. Om det er noen som vill misbruke nettet mitt så klarer de nok det, hovedaken er at ignen skal kunne bruke min nettilkobling uten videre, Jeg vel at WAP er tydlig sikrerer enn WEP, derfor har jeg byttet. Jeg vet ikke hva som var feil i førstet omgang men muligens noe i oppsettet av routeren. Kindles meny gir valg for å benytte både WEP of WAP.
05/11/2010 at 11:08
Møter du (mange) geografiske begrensninger når du forsøker å kjøpe bøker til Kindle? eller er alt tilgjengelig til oss i Norge?
15/11/2010 at 13:49
Til Gert. Ja du møter mange geografiske begrensninger.
Siste boka jeg vil kjøpe finnes på Amazon.UK-men bare for beboere i UK. Kindelshopen i US har den også, men ikke for beboere i Europa.
“This title is not available for customers from your location in:Europe (change region)Shop titles available for Europe.”
Hva kan årsaken være? Boka finnes digitalt og Amazon tjener jo på å selge meg boka. Det må være noe annet som hindrer Amazon å selge meg bøkene, men jeg kan ikke forstå hva det kan være?
Det finnes noen utdaterte rettighetsregle,r der rettighetene til en bok ofte kan være delt mellom UK rettigheter og US rettigheter – men det burde ikke berøre oss i Norge. På papir er både US og UK utgavene til salgs. Kan ikke se noen grunn til at Amazon ikke selger meg disse bøkene
Dette er ikke første gang – kan noen forklare meg hvorfor? Utrolig irriterende.
Et lite PS.
Jeg har fremdeles ingen tro på at utenladske aktører vil kreve inn mva på vegne av den norske staten. For det første er det hundretusenvis av aktører, og fremdeles er det vel slik at det er nedlasting av porno som er størst.
24/11/2010 at 23:25
Angående Sony PRS-950 og Reader Store som jeg skulle komme tilbake til: Jeg har testet PRS-950 uten å koble til noen datamaskin i det hele tatt. Jeg logget meg inn med Reader Store kontoen som jeg hadde fra før, og både lastet ned gratis bøker og kjøpte bøker. Jeg er ikke sikker på hvor du har opplevd at man må “trikse” med IP-adresser (har aldri opplevd det selv). WiFi skal fungere fra hvor som helst i verden hvor man har tilgang til dette, men 3G er kun for USA. Men kan også bruke vanlige norske kredittkort ved kjøp. Men som du kjenner til måtte man oppgi en amerikansk stat og ZIP-code når man skulle registrere Reader Store kontoen (gjort tidligere), så man kan jo ikke si at Reader Store er åpnet offisielt for ikke-amerikanske brukere.
13/06/2011 at 10:55
Jeg er kommende DX eier, og i det heletatt fersk som både e-bok leser/eier…Veldig interessant som diskuteres her på Eiriks forfatterblogg. Jeg har kun ett spørsmål som jeg ennå ikke har sett at noen har kommentert: kan disse lesebrettene (kindle DX, f.ex) bli angrepet av virus? Må de ha noe form for antivirus-program ? (norton, AVG, panda, m.m….)
13/06/2011 at 12:42
@bård: Bruker du en Kindle som et lesebrett via Amazon, er det ingen fare for virus. Kindle kjører en variant av Linux, som er temmelig virussikkert i utgangspunktet, og det som hentes ned fra Amazon av ebøker og apps er selvsagt kontrollert og skannet så det holder.
Om du derimot “jailbreaker” din Kindle, det vil si installerer annen programvare enn den offisielle, er det en mulighet. I prinsippet. I praksis? Njaeh… 🙂
19/10/2011 at 13:57
Hei,
Jeg har en Kindle 3G (2.generasjon) og er usikker på ladingen. Har forstått at du/dere er “Kindle-eksperter”, så jeg lurer på hvordan dere gjør det. Det er sjelden det passer å lade i PCen med kabelen som fulgte med. Har derfor brukt en Nokia-lader, men er blitt usikker på om Kindelen tåler det. Synes den blir altfor fort utladet. Takknemlig for råd.
Hilsen Sissel
20/10/2011 at 08:00
@Sissel: En normal mobillader skal kunne brukes på Kindle uten problemer. Jeg bruker min Nokia-lader stadig, tilsynelatende uten negative virkninger. Om Kindlen din blir for fort utladet mens nettverkstilkoblingen er skrudd av, er det mulig at du har et skadd batteri. Da anbefaler jeg å ta kontakt med Amazons kundeservice – de er generelt veldig greie å ha med å gjøre, erfaringsmessig.
24/06/2018 at 20:55
Hei. Flott side med fine opplysninger. Vi har kjøpt to kindle lesebrett i familien, laget familibibliotek etc, men får ikke delt bøker. Vi kjøper kun norske bøker. Må vi ha en felles Amazon konto? Skjønner egentlig ikke hva vi gjør feil.
Virker komplisert.
Noen som har gode tips eller har hatt samme problem?