tor.com – slik kan et forlagsnettsted lages

I årevis er jeg ofte blitt spurt om å uttale meg om hvordan bokbransjen bør satse på nettet. Det blotte faktum at spørsmålet så ofte dukker opp, er i seg selv et tegn på at man har et problem, selvsagt. Og det er ikke vanskelig å si hva finne eksempler på hvordan man ikke skal gjøre det. Norske forlagsnettsteder som knapt er mer enn forlagskataloger med lavoppløselige bilder, for eksempel. Eller ledende forfattere som ikke har noe egetprodusert nærvær nettet (eller som skryter av at de hater nettet). For ikke å snakke om norske forfatterforeningers knugende angst for det meste som er nytt.

Okei, så er det etablert. Men finnes det andre måter å gjøre det på – er det aktører der ute som fungerer som normale forlag, men som likevel har en satsing på nettet som ser ut som om den er laget etter 1995? Svaret er ja, heldigvis. Det foreløpig siste eksempelet er amerikanske Tor Books, et datterselskap av kjempen Macmillan. Tor har lenge vært et forlag litt utenom det vanlige: to av redaktørene er kjente bloggere, og en av forlagets viktigste forfattere er Cory Doctorow, som gir bort bøkene sine fra eget nettsted.

På Tors forlagsnettsted finner du pekere til podcaster, videoer og Myspace- og Facebooksider. For et par uker lanserte Tor nettstedet Tor.com, som tar begrepet “forlagsnettsted” et langt skritt videre. Ved første øyekast minner det mest om en blogg, med innlegg av forlagets forfattere og ansatte, siste kommentarer, tags, RSS-feed og alt som ellers hører med. Her kan du også lese noveller, laste ned skjermbakgrunner basert på bokomslag og delta i debatten i brukerfora.

Lenge før lanseringen ga Tor bort gratis ebøker, i bytte mot en gyldig epostadresse man kunne sende forlagets nyhetsbrev til. For øyeblikket pågår det en konkurranse der alt som kreves for å delta er at man oppgir epostadressen, og der det som kan vinnes er en Asus Eee dekorert av en av forlagets illustratører. Det stemmer. Ikke en pakke med bøker, ikke kaffekanner, sminkepung eller smykker, men verdens hotteste lille datamaskin for tida. Tor har fingeren på pulsen, med andre ord.

Nå kan det innvendes at Tor utgir fantasy og science fiction, og dermed har en mer nerdete kundegruppe enn forlag flest. Poenget med Tor.com er imidlertid ikke at nettstedet ser ut som en blogg eller at man gir bort lekre dingser, men at forlaget gjør det som trengs for å få kundene i tale etter prinsippet om at markeder er samtaler. Den som går ut fra at nordmenn er mindre interessert i dialog på nettet enn amerikanere, må definitivt ha vært offline det siste tiåret. Oppgaven er å finne en innfallsvinkel eller et tema som trekker deltakere nok til at samtalen går av seg selv. Nordmenn leser lite science fiction, men de leser vitterlig uhorvelige mengder krim. Tipset er hermed gitt…

Hvor mye forfattere kan gjøre uavhengig av forlaget, viser reisebokforfatten Peter Moore, som jeg langsomt men sikkert er i ferd med å bygge opp en samling av. Jeg oppdaget i sin tid Moore via en peker til petermoore.net, der han hadde lagt ut ekstrastoff og bilder som ikke kom med i bøkene av kostnadsmessige årsaker. Nettstedet har hele tiden vokst og utviklet seg, og i tillegg til bokbeskrivelser, fotoalbum, skrivetips og andre standardelementer rommer den nå både blogg, facebook- og youtube-gruppe og – selvsagt – muligheten til å vinne en signert bok om du abonnerer på forfatterens nyhetsbrev.

10 thoughts on “tor.com – slik kan et forlagsnettsted lages

  1. Her i landet har man Flamme Forlag som har en tilstedeværelse på nett. Eller, forlag og forlag. De gir ut noen fanziner og litt forskjellig, også skriver de svært mye på nettsiden sin, som nesten er en blogg, det eneste som mangler er mulighet for kommentarer.

    Visstnok finansiert av et av de store forlagene som et prøveprosjekt.

  2. Jepp, jeg har vært innom sidene deres. Forlaget er formelt underlagt Cappelen Damm, og deres siste norske utgivelse er en bok av en av Cappelen Damms redaktører. Ikke kommentarer, brukerfora, POD, Facebook eller podcast, bare oppdaterte innlegg og miniopplag av hefter med dikt. For meg ser dette mest ut som et kunstnerkompisprosjekt forlaget har sponset for forfatternes og kreddens skyld. Men de bruker WordPress, det skal de ha… ;-)

  3. Takket være Bookmooch.com har jeg sannsynligvis et par av Peter Moore snart. Takker for tipset. Leste nettopp Sahara av Michael Palin – som var grei. Ikke like vittig som f.eks. Bill Bryson. Utfra bokbeskrivelsene virker Peter å gå litt mer utenom allfarvei for å si det sånn.

  4. Det lover jeg deg at han gjør. Jeg liker Bill Bryson som reisebokskribent, men han er – i motsetning til Moore – definitivt ingen backpacker. Peter Moore reiser på den måten som endel av oss kanskje drømmer om, men aldri vil ha nerver (for ikke å si mage!) til å gjennomføre. “The Wrong Way Home” og “Swahili for the Broken-hearted” er glimrende eksempler på det. Og han er altså til tider veldig morsom. :-)

  5. (Papir-)forlaget som trolig har kommet lengst i å flytte over fra tradisjonellt forlag til digitalforlag, samtidig som de verken “kannibaliserer” sin eksisterende kontantstrøm eller avspiser kundene med noe dårligere bøker digitalt enn analogt er IT-forlaget O’reilly sitt nettforlag Safari.

    http://oreilly.com/

    Alle forbedringer siste ti år har tydelig vis blitt grundig brukertesta for å sørge for brukervennlighet, samtidig som økonomene har regna på betalingsvillighet for digitale bøker som en abonnementstjeneste.

  6. Godt tips, Harald. Jeg bruker jo stadig O’Reillyprodukter og hører podcaster fra O’Reillyansatte, så de kunne like gjerne vært nevnt.

  7. Tor.com er ikke det beste eksempelet. Årsak: De utgir den første boken av en serie som ebok, men ønsker man å lese resten av serien så må man kjøpe den hardcover. De har mange bøker som ikke er tilgjengelig digitalt. Jeg har lest flere steder på forum at de har tenkt å gjøre alle bøkene sine digitale, og jeg venter i spenning. Jeg har ikke funnet dette bekreftet på deres sider. I tillegg så utga tor.com en seleksjon av bøker (ca 15 stk) gratis kun for en liten periode på en måned.

    Det beste eksempelet er Baen books som har en stor gratis bibliotek. De har faktisk tenkt igjennom dette temaet grundig: http://www.baen.com/library/

    Mesteparten av deres bøker er tilgjengelig gratis, eller man kan kjøpe fire bøker gjennom webscriptions. Bøkene er tilgjengelig gratis, men man oppfordres istedet til å kjøpe en hardcover bok eller webscriptions(man kjøper 4 bøker for 15 dollar).

    Du har ikke engang nevnt det viktigste:
    Det som gjør Tor og Baen books (og noen flere forlag) til stjerneeksempler er ikke bare at de utgir gratis bøker, de utgir bøkene DRM fri, og i de fleste formater en kan ønske. De vil ikke ha kopibeskyttelse på bøkene sine!

    http://www.webscription.net selger Baen og Tor bøker, og de er DRM frie.

  8. Helene: Baen har utvilsomt et større utvalg av digitalutgaver enn Tor, men nettstedet er et av de mest aldersstegne jeg kan huske å ha sett på en stund. I tillegg til rotete design, er det altså ikke ferten av web 2.0 å spore der i gården. Det betyr at jeg ikke syns det er riktig å framheve baen.com som et eksempel til etterfølgelse.

  9. Okey, jeg er med på den. Synes fortsatt at biten om DRM frie bøker er svært viktig å utheve. Inntrykket mitt er at de går i den samme fellen som musikkbransjen.

  10. Helene: De er definitivt på vei i samme tåpelige retning, men jeg skal fremdeles gjøre mitt for å få bokbransjen til å se fornuft. Ikke at jeg tror det nytter, men prøve må man jo… ;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *